Assalamualaikum..terima kasih sudi jengah blog masyiu ^_^

Saturday 22 February 2014

KELU

Assalamualaikum

Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri buat masa ini, dengan kesihatan keluarga yang baik. Syukur sangat..

As a part time teacher... here d conversation between me and student

kelu bahagian 1..

student : cikgu, bunga raflesia tu tak diancam kepupusankan?
me : hurmm.. rasanya diancam kepupusan..sebab spesis ne..sikit jer ada
student : npe ayah saya cakap tidak.. ayah kata, raflesia ada bnyk dalam hutan
me : tak ada la banyak sangat, kadang2..kena bayar taw nak tengok raflesia. aklau manusia asyik nak ambil          ja..pupusla nanti
student : nape manusia nak ambil raflesia?
me : hurmm.. ( dah sudahh.. nak jawab apa ne!!!).. mungkin gunakan untuk perubatan atau kajian para                saintis
student :..oooo..cikgu pernah buat kajian?
me : saya.. belum lagi..korang la buat nanti
student : cikgu..raflesia tu besar tak?
me: besar.
student : besar mana cikgu? (sambil mendepakan tangan mereka )
me :.. entahla..saya pon tak pernah tengok lagi..
student : cikgu, kat bahagian tengah bunga raflesia tu orang panggil apa
me : erkk....( adehhh..perit neee)...panggil kelopak kott... mcm bunga2 yang lain..
student : cikgu..bunga raflesia tu makan serangga ea?
me : erkk.. ( aku pon tak tahu..)
student : saya tengok..kat tengah2 die tu ada mcm gigi..
me : hurrmm...yela kot.. yang saya pasti.. raflesia tu tumbuhan parasit

Kelu bahagian 2

student : cikgu, betulkn kalau jawapan bakteria boleh mereputkan benda hidup
me : boleh
student : mcm mana tuh?
me :.. hurmm..contohnya mcm kucing mati.. then kamu tengok kucing tu ada lagi tak selepas seminggu
student : tak dak
me : aah..gitula..bakteria mereputkan bangkai kucing tadi, kalau bakteria tak tolong, nanti bertimbun-timbun          bangkai kucing..kiranya mcam bakteria makan bangkai tu la
student : ooo... bakteria makan macam kita makan ea cikgu?
me : ahhh.. (gurlpp!!!).. lebih kurangla... senang cerita
student :. cikgu..dinosaur pon bakteria makan ka?
me: aah...kalau tak, bersepahla bangkai dinosaur tu.... hurrmm..kamu pernah tengok pelantar minyak kat laut       kan?.. kat situ ada minyak yang terhasil dari fosil dinosaur yang tertanam berjuta tahun dahulu taw
student : hahhh???.. yeke?.. habis.. bakteria tu tarik dinosaur masuk dalam laut..pastu baru makan?
me :.. erkkkk..sudah2... kamu buat jela latihan neyhh

# Perghhh.. now I know.. susah kot ajar budak2.. yang mempunyai imaginasi yang tinggi.. tu tak citer conversation yang lain lagi tu...
# Thanx to Nisa Educare Centre sebab bagi saya peluang ini.. such a great experienced..
# Tak sabar nak didik anak sendiri.. ngehhh!!!...
# I'm trying to do d best..thanx to parents sebab beri kepercayaan ini
# Next.. nak cerita pengalaman ajar Form 3 pulak.. ahhaha.. lagi ohsemmmm

Nak dijadikan cerita.. aku punyala semangat mengajar sampai bab 4.. bila nampak student blurr.. aku pon tanya..

me : kat sekolah dah belajar sampai mana dah?
studnt : bab satu pon tak habis lagi cikgu
me : gurllppp!!!!.. ( aku syok sendiri rupanya selama ini..)


No comments: