Assalamualaikum..terima kasih sudi jengah blog masyiu ^_^

Friday 4 October 2013

DUNIA

Assalamualaikum


aku dengan bangganya memberi jawapan..muahhahah..

Bukan hal ini yang hendak diceritakan, tetapi bagi siapa2 yang seperti katak di bawah tempurung..nak ambil link neyh.. Tanjung dawai.
Kisah di atas mengingatkan aku tentang Tanjung Dawai yang pernah aku lawati 10 tahun lalu..

Pernah tak kita terfikir perasaan orang yang tak cantik, tetapi ingin menjadi jelita..
Pernah tak kita terfikir perasaan orang yang tak hensem, tetapi ingin menjadi kacak..
Yup!!!.. kata orang memang mudah
"Semua ciptaan Allah itu indah2 belaka"
perkataan yang dikeluarkan dari mulut memang mudah selagi kita sendiri tidak melaluinya

DUNIA hanya pandang rupa

Aku memang tidak cantik dan tidak lawa
Ditambah pula, aku adalah antara pelajar yang selalu gagal
sehinggakan aku diturunkan ke kelas belakang sedangkan saat itu aku mendapat tempat ke-4 
dari 36 murid di kelas  pertama
Menangis aku bila dapat tahu aku diturunkan kelas..Tapi..aku tak pernah give up!!

aku : Tirah (bukn nma sebenr).. jom study petang ne..boleh ajar aku.
Tirah : ala..malas la..lagipun kite bukannya satu kelas
aku : oohh..OK.. (dalam hati aku..egonya die..)

Suatu petang di sekolah yang sama.. aku telah terpilih untuk mengikuti satu program pelajar2 cemerlang (actually bukan terpilih.. tapi sebab gantikan kawan aku..dan kebetulan aku ada dekat situ).. Program itu diadakan di Pantai Merdeka..yupp..Pantai Merdeka la yang mengenalkan aku tentang kewujudan Tanjung Dawai

DUNIA sangat tidak adil

Memang sedari dulu lagi, orang gelar aku hitam, sedara mara juga selalu berkata "awat muka laen dari yang laen neyhh).. memang secara luarannya aku senyum, tapi dalaman, sedih!!

semasa program...yup..aku dipulaukan.. 
Tiada yang nak tidur sekatil dengan aku..
Tiada yang benarkan aku duduk bersebelahan pun
Tiada yang nak berkongsi makanan dengan aku pun

kenapa? yup..sebab aku tak lawa, tak berkulit cerah dan tak pandai.

Ada sekali, ahli2 program diberi soalan dalam bahasa Inggeris, subjek yang aku selalu gagal, kertas jawapan aku dibiarkan putih bersih sebab aku tak tahu nak jawab, people around xnak share jawapan ( berbincang) dengan aku pun.. Sebab tu aku benci untuk ke Tanjung Dawai..

DUNIA pandang harta

Kini aku dah berumur 22 tahun, aku dah tak peduli persepsi orang atau rupa aku sebab sekarang aku sentiasa rasa diri aku cantik (:P) tapi still, aku tak faham kenapa orang selalu pandang luaran.. 

Di pusat penjagaan kanak2..
babysitter 1 : Jaga si Aisyah (bukan nama sebenar) tu, dia anak Dato; Siti Nurhaliza

lalu.. bayi2 yang lain dipinggirkan.. ohh..please..don't say that perkara ini tak pernah berlaku sebab my sister pernah bekerja di taska n she sharing this..

di Taska

Babysitter 1 : ala..comel2 Zafrul..
Babysitter 2 : tak habis2 maen dengan Zafrul, p la main dengan Adam pulak.. 
Babysitter 1 : Tak nak.. sapa suruh die tak comel.
Babysitter 2 : just laughing..

see!!.. inilah DUNIA.. thats why bila aku mengajar anak murid mak aku.. thats right....memang ada budak2 yang comel, lawa, gebu, hensem, hitam, putih, gendut.. but..i trying to be "ADIL" kepada kesemuanya... kerana aku sendiri pernah merasainya suatu ketika dulu

Semasa di MRSM Pendang (6 tahun lalu)

Aku ditangkap kerana tak menghadiri prep malam bersama 3 lagi orang sahabat ( 1perempuan, 2 lelaki).
yup.. my fault.. tetapi yang aku bengang dekat PRESIDEN tu sampai sekarang ialah, aku seorangg jer kena marah.. u know why? sebab 2 lelaki tu kawan die..huhu..mana mungkin marah kawan sendiri and seorang lagi perempuan tuh, cun meletop!! dan merupakan GF sahabat die.. Sedangkan aku pulak kena marah kaw2!!.. 

DUNIA kejam

# Keadilan hanya boleh dicari di akhirat kelak...=) Semoga aku tergolong dalam golongan yang sabar walaupun pernah merasai peritnya menjadi golongan yang dipinggir kerana DUNIA hanya memandang lahiriah ...










No comments: