Assalamualaikum..terima kasih sudi jengah blog masyiu ^_^

Saturday 19 October 2013

Indonesian Gurl

Assalamualaikum

Alhamdulillah..selamat sampai Perlis dan masih diberi keizinanNya untuk bernyawa. Proses pengambilan jubah berjalan dengan lancar, tiada perkara menarik yang berlaku, just met frend n berborak2. 
Pre-convo??.. tak ada!!..haha..masing2 sahabat ada hal yang ingin dilunaskan, they got their own plan and me to..got mine. Aku cuma berada satu malam sahaja di bumi UKM.. bukan tak nak stay lama2..tapi..tak ada apa nak dibuat!!
Selama berada di sana, aku telah menumpang secara haram di bilik seorang senior. She is Indonesian. Kenapa aku pilih dia???
haha..sebab die jer yang aku teringat dan tak nak sewa bilik yang mahal uhh.. ( Penganggur harus berkira~~). Banayk benda yang aku belajar dari  die..

"Jangan sesekali menilai seseorang melalui pemakaian mereka. Dia berserban/berpurdah tak semestinya imannya tinggi dan mereka sentiasa benar".

This Indonesian bukanlah seorang yang bertudung labuh, just like me,nope!!..she's more beautiful and bergaya actually.. Die bukanlah orang yang berstoking kaki mahupon berstoking tangan...cuma..Apa yang menarik untuk aku kongsikan ialah kehidupan seharian mereka yang menyentuh hati aku selama 2 hari aku berada di sana.

just make it simple

1) This Indonesian n her roomate.. solat berjemaah dan berdoa sangat lama.
Sampaikan terdetik dekat hati aku.. "Lama giler doa" dah macam solat berimamkan imam masjid dah.. 

2) This Indonesian n her roomate... perform solat Dhuha
Mereka setiap pagi akan buka youtube yang ada ceramah dari ustaz yang namanya YUSUF MANSUR.. kata si Indonesian ini, ustaz itu punya bnyak pondok agama di sana..bla..bla.. try la cari.. so..setiap pagi aku dihidangkan dengan ceramah dari ustaz ini..dan..sememangnya aku tidak ngerti dong!!...kaw2 punya bahasa Indonesia..
Tbe2..dalam pukul 11 lebih.. one of them asking me..
Sis : Masyi g la solat
Me: solat apa? (apa punya bengap la soalan...dah thu solat dhuha.. bole g tanya lagi!!)

3) This Indonesian n her roomate... bangun tengah malam.
Ini yang paling aku terkejut..selalunya..kalau kita nak solat malam, kita bangun sorang2, kononya nak fokus, but..mereka still bnagun bersama dan berjemaah.. me??.. tarik selimut lagi ada la..hahhaha
not sure pkul berapa diaowang bangun, cuma, aku terjaga sebab diaowang buka lampu tydo, sambil2 Iblis membisikkan ke telinga aku akan perkara2 jahil, sempat jugala aku dengar ayat2 al-quran yang dialunkan mereka, dan terdengar one of them said.. 
Sis 1 : kite nak baca surah apa?
Sis 2 : tengah2 malam, elok baca surah Al-Kahfi.. ( yang aku sempat dengar di bawah selimut la..if tak salah..)
sama ada mereka buat solat2 sunat or not, itu aku tak pasti, cuma dengar mereka mengaji sehinggalah ke azan subuh.. Still.. subuh kedengaran..   Iblis durjana paksa aku tarik selimut lagi until 6.35.. barula aku bngun n solat.. 

Actually, banyak lagi kebaikan mereka yang boleh dijadikan contoh, dan aku dilayan bak VVIP sepanjang menumpang di situ, Simbolik daripada cerita ini, adalah berdasarkan apa yang tertulis dia ats iaitu..

"Jangan sesekali menilai seseorang melalui pemakaian mereka. Dia berserban/berpurdah tak semestinya imannya tinggi dan mereka sentiasa benar".  

Kalau tak faham, senang cakap ialah " Don't judge a book by its cover".. sebab.. aku sendiri pernah jumpa orang yang bertudung labuh, berstoking bagai, tapi..
--liat bangun subuh.. (subuh gajah gittu).. 
--Berjaga malam sebab nak tonton citer korea
--Power kot gossip pasal lelaki

# Cerita di atas adalah cerita benar, tiada niat untuk mengaibkan sesiapa, bagi yang TERBACA, ianya sekadar perkongsian, yang baik boleh dicontohi..=)

grad..soon..jemput datang..=)

No comments: